Powered By Blogger

tisdag 1 februari 2011

Bilduppgift för skolan














                                                  


Jag lovade några att jag skulle lägga ut elevarbeten på en uppgift som jag hade pratat om, och som jag tycker fungerar bra. Den liknar den som Marie visade på sin blog, men här jobbar vi i ett litet format samt adderar en kulör. 
Eleverna tar porträttfoton av varandra som är starkt belysta (vi belyser med vår overhead) som jag skriver ut. 
Sen väljer de en kulör plus svart och vitt i vanliga tempera block. Därefter tecknar och målar de av sitt foto.   
Vi har prövat att använda komplement färger eller att jobba med kalla och varma färger istället för svart,vitt och en färg, men det verkade vara svårare.
Just dessa elevarbeten är inte mina utan min kollegas. Men det är den här lite Andy Warholaktiga karaktären som de för det mesta får. 





4 kommentarer:

  1. Vad roligt att se de här bilderna! Fina! Jag berättade ju att jag tänkte sno idén och har redan börjat fota. Passar bra efter skuggövningar med kol som vi just avslutat Kommer nog att sätta igång att måla imorgon.

    SvaraRadera
  2. Vilka häftiga målningar! Det härmåste jag prova.

    SvaraRadera
  3. Åh så fina målningar Lotta!
    Jag har gjort en liknande uppgift men med två kulörer. Utan valörer överhuvudtaget. Men jag tycker dina bilder ser mer måleriska ut!
    Kul!
    Hälsn Ylva

    SvaraRadera
  4. De är ju underbara! Jag ska sno din ide´ direkt.

    SvaraRadera