Powered By Blogger

tisdag 19 oktober 2010

Vardagsliv


Äntligen igen! Vi fick börja att nosa på de digitala verktygen lite mera. Kul. Det är vad jag behöver för att "lyfta". Temat att jobba med vardagen fungerade fint. Jag jobbade med Camilla som kom på en bra idé att jobba med en "To do list". Under arbetet kom jag att tänka på hur snabbt det går att kidnappa en symbol och förändra dess associations fält. 
I samma ögonblick som jag såg Jimmy Eriksson med sin gelikar bredvid sig i Storkyrkan utstyrda i sprillans nya folkdräkter där endast prislappen saknades, asfalterades en E4 i min hjärna till obehagliga känslor. 
Borta med vinden är referensen midsommaraftnar.
Vad händer om man smyger in en bild av sverigedräkten bland alla dessa vardagsbilder? Vem blir den där vardagsmänniskan i vår film då?
IMovie var lätt att jobba med. Kan man använda programmet i skolan? Absolut men det tog tid vi jobbade ca 7 timmar det motsvarar ungefär en halv termins arbete. Kanske skulle man kunna använda den som en en powerpoint fast med ljud när man vill visa något för sina elever. 

3 kommentarer:

  1. Se där! Bra jobbat, verkligen en uppgift man skulle kunna göra i skolan!
    Hälsningar
    Maarit

    SvaraRadera
  2. Mycket bra! Nu kändes det som att vi gjorde nåt väsentligt.
    Hälsn.L8

    SvaraRadera
  3. Fin liten film som fick mig att fylla ut min attgöra lista…

    Bra jobb!
    /Måns

    SvaraRadera