Powered By Blogger

tisdag 28 september 2010

Vad bilder gör med oss

 I sann stalinistisk anda ändrade en egyptisk tidning häromdagen på bilden från ett möte lett av Obama, där deras president som gick sist bland de prominenta ledarna på fotot, istället placerades först. När de ertappades (jag tror det var av en uppmärksam bloggare!) menade man bara att detta var en mera sann bild. Så skulle det kanske kunna vara? Eller årets valkampanj där partiledarna var sååå retucherade att stadiga Maud Olofsson plödsligt såg lång och slank ut.
 Bilder kan förleda oss men också hög grad strukturera vår tillvaro och hjälpa oss att lättare förstå och minnas. Det visuella passar våra hjärnor och gör språket mer levande. Bilderna inne i oss är inte alltid våra egna utan det seglar även runt en massa gemensamma bilder som ibland griper in och lägger sig framför våra mer privata. Som jag som varit i Paris några gånger men ändå inte lyckas se Eiffeltornet i verkligheten. Trots det poppar bilden av Eiffeltornet upp direkt vid första tanken på Paris inte mina egna erfarna bilder.
Skolchefen i Haninge kommun, där jag jobbar, menar man att det enbart beror på lärarna att våra betygsresultat ligger bland de lägsta i landet. Att eleverna har med sig olika verktyg, språk och bilder att hänga upp sina studier på förringas. Att de i Dandeyd eller om det var Täby har de högsta betygen beror inte på föräldrarnas bildning utan på lärarna.
 Det får mina hörntänder att växa och det mullrar dovt i mig.
Enligt Anne Bamford är en" Wow faktor "för goda resultat i alla ämnen i skolan bl.a de estetiska verksamheterna. Så jag håller inte med Thomas Koppfeldt att det produceras för mycket bilder i skolan och pratas för lite. Det borde produceras mycket mera och i flera ämnen. Jag tror att den egna bildproductionen är viktigt i sig. Att se sina alster tillsammans med andra har ett eget värde "Mina bilder syns alltså finns jag"men är även ett sätt för skolan att visa upp sig.
Prata bilder är också bra men hur ska man hinna allt. Fram för mera tid till bilden i skolan!

4 kommentarer:

  1. Ord och inga visor. Så glad det gör mig. Det är så viktigt att se och ge varje elev möjlighet att i olika ämnen hitta sina bilder. Det tar tid eftersom det är ett ovant språk för de flesta som måste tränas upp och användas precis som alla andra språk.Bra rutet

    SvaraRadera
  2. Jag håller med i mångt och mycket av ditt starka inlägg. Bilder bli bara viktigare och viktigare för människor idag. Nästan alla ungdomar har ju sin egen sida på facebook eller liknande där de lägger ut bilder för att visa vem dom är och bygga upp sin identitet. Men jag tror att Thomas Koppfeldt menade att vi ofta inte hinner titta på eller ens reflektera över de bilder som produceras i klassrummen de flesta bilder hamnar bara i en bildmapp och slängs så småningom. Jag håller fullständigt med om att vi behöver mer tid för bilden!

    SvaraRadera
  3. Fösökte skicka mail till dej på adress liselotte.eneroth@maxtrabyra.se men det gick inte. Vilken adress har du?

    SvaraRadera
  4. Det gick tyvärr inte på den andra adressen du uppgav heller! Är alla punkter på rätt ställe. Skicka ett mail till måns han vill ha din adress.
    Jättejobbigt att jag inte har kunnat hjälpa till.
    Det är kanske något fel på min utpost låda men det går ju att skicka till andra!

    SvaraRadera